Zoeken

Fietsen op Bonaire – Zuidkant van de Seru Largu

Fietsen op Bonaire wordt steeds populairder, er zijn dan ook een aantal mooie plekken om te fietsen, voor recreatie of voor training. Vandaag fietsen we met je de Seru Largu op en wel via de zuidkant. Dit kun je wel een echte berg noemen, vanaf het beginpunt is het een ritje van 1.4 kilometer lang maar met een gemiddelde hellingsgraad van 5.2% kun je al spreken van een redelijke beklimming. En de eerste kilometer in nog een beetje glooiend ook met zelfs nog een stukje bergaf; het venijn zit hem hier dus in de staart! De laatste 400 meter stijg je met zo’n 10% met stukjes van tegen de 20%. Dit kun je dus een zware beklimming noemen en is vooral geschikt voor mountainbikes en racefietsen en misschien een gewone fiets met heel veel versnellingen. Het wegdek van deze berg is ook niet al te best, op een groot aantal plekken zitten er scheuren of kuilen in de weg en is het asfalt provisorisch gerepareerd.

Vanuit Kralendijk zie je de Seru Largu in het noorden al liggen; het is de derde hoogste berg van Bonaire en van verre is het kruis bovenop zichtbaar. Om vanuit het centrum van Kralendijk bij de start van onze beklimming te komen fietsen we eerst via de Kaya Gob. N. Debrot (de weg die parallel aan zee loopt) in de richting van de jachthaven bij Eden Beach en bij de rotonde bij Trans World Radio gaan we rechts de Kaya Amsterdam op. Na iets meer dan 1200 meter ga je over het heuveltje links de Kaya Inca op, je gaat dan meteen een stuk steil omhoog. Bovenaan gekomen ga je naar links de Kaya Caribe op, deze weg blijf je zo’n 600 meter volgen waarna je een steile weg naar links ingaat, de Kaya Piedra Presioso. Deze weg draait meteen naar rechts zodat je de Seru Largu weer voor je hebt. Na 350 meter heb je aan de rechterkant een afslag naar de Seru Largu, hier staat ook een bord wat dit aangeeft. Dit is meteen het begin van onze beklimming van de Zuidkant van de Seru Largu.

De eerste kilometer hobbelt het weggetje een beetje op en neer maar verkijk je hier niet op, de eerste hellingen met een stijgingspercentage van zo’n 5% is voor veel fietsers al een heuvel waar ze hun kruit verschieten en weinig energie overhouden voor het laatste lastigste gedeelte. Ook bij de stukken omlaag heb je nog wel eens neiging om iets meer vaart te maken om later de berg op te schieten. Alleen die gaat zo opeens zo steil omhoog dat je maar een paar meter extra voordeel hebt van je extra snelheid.. Geniet dus gewoon van het eerste stuk!

Na ongeveer een kilometer begint het echte werk, de weg stijgt snel met een stuk van zo’n 15% met tussendoor even een iets minder steil stukje. Daarna zwakt het iets af en rij je een paar honderd meter zo tussen de 10 en 12% omhoog met aan het eind nog even weer een steil stuk.

Bovenaan gekomen heb je een paar opties en de aanrader is om rechtsaf richting het uitkijkpunt te gaan. Je moet hiervoor nog wel even twee keer kleine heftige bultjes over. Bij het uitkijkpunt kun je even uitrusten en genieten van het uitzicht over Kralendijk en de rest van het eiland. Bovenop de Seru Largu is ook een mooi rondje te fietsen.

Hierna kun je weer terug naar beneden (let op, regelmatig zijn er groepen mensen aan het lopen en die verwachten niet dat er een fietser met 70 km/h naar beneden komt en remmen is dan lastig, ook door het slechte wegdek waar af en toe zand en grind op ligt) of de andere kant van de Seru Largu affietsen. Je kunt dan rechtdoor een zandpad langs de kunuku’s fietsen of rechtsaf de verharde weg volgen. Bij alletwee de opties kom je uiteindelijk op de weg Kralendijk – Rincon uit, dit is de Kaminda Gurumbu. Als je deze naar rechts volgt kom je via wat heuvels vanzelf weer in Kralendijk. Als je met meer bent is het hier wel verstandig om achter elkaar te rijden, deze weg wordt regelmatig gebruikt als ‘snelweg’. Uiteindelijk kom je onderaan in Noord Salina uit, je kunt dan rechtdoor de Kaya Korona op of rechts en meteen links de Kaya Amsterdam volgen naar de rotonde van het begin.

Hieronder staat een kaart en het profiel van dit stuk, klik rechtsboven ook op de 2D weergave om te zien wat je te wachten staat! Verder naar onderen staan een aantal foto’s van deze beklimming.

Succes met je fietstocht!